jocuri logice-informatică
În contextul societăţii moderne actuale, datorită faptului că întreaga lume tinde să se transforme într-o societate informațională, apare nevoia că, încă de la cele mai fragede vârste, copiii să fie pregătiţi pentru un contact benefic cu lumea în care trăiesc, prin intermediul calculatoruluiJocurile pe computer au un rol deosebit în dezvoltarea copilului: astfel, ele sprijină pe de o parte gândirea logică (sunt multe jocuri care pun un deosebit accent pe strategie, pe deducție etc.), creativitatea, orientarea spațială (putem lesne asocia acest tip de joc cu dezvoltarea inteligenței spațiale, una dintre inteligențele multiple la care se referea Gardner) ori atenția. Mai mult decât atât, copilul capătă un excelent motivator al încrederii în sine deoarece multe jocuri îl pun în ipostaza de a învinge, de a rezolva o sarcină, iar succesul în atingerea rezultatului dorit susține stima de sine a copilului. Un aspect deosebit – asupra căruia merită să reflectăm în calitate de educatori și de părinți – este acela că jocul pe computer presupune atingerea unui rezultat prin investirea unui efort consistent din partea micului jucător (de cele mai multe ori este dificil să atingi nivelul următor și doar după multă stăruință se poate trece mai departe) ceea ce face ca fiul/fiica noastră să învețe o lecție importantă: un rezultat bun se obține după mult effort.
In concluzie, datorită consecințelor pozitive mentale si psihologice pe care jocurile pe calculator în cantități moderate le au asupra copilului, putem afirma ca acestea determină un rol important în educația și dezvoltarea acestuia in copilărie.
Jocuri etnografice
În fiecare an, sute de copii din școala elementară și grădiniță participă la jocuri populare pt.copii și la programe de artizanat. Activitățile sunt organizate urmând tradițiile sărbătorilor și zilelor importante. Copiii își formează relația cu viața folosind materiale naturale, învățând despre meșteșugurile populare, învățând tehnici de artizanat vechi și jucând jucării populare pentru copii. Activitățile tradiționale, taberele de meserii în vară și dansurile populare, casele de joacă populare se conectează cu trecutul, ajută la adaptarea prezentuluiși la modelarea mediului lor într-un spirit. Aceste activități în timpul liber îi ajută apoi să devină oameni cu drepturi depline în comunitatea lor pe măsură ce devin adulți.
orientare sportivă turistică
Orientarea, numită şi sportul pădurilor este sportul unde orientaristul trebuie să parcurgă pe teren necunoscut, un traseu materializat prin puncte de control, în cel mai scurt timp , în mod individual, folosindu-se de hartă şi busolă. Astfel orientarea este un sport în care se înbină atât calităţile fizice, cât şi cele intelectuale. Orientarea dezvoltă independenţa, capacitatea de decizie şi control. Este practicată atât vara (orientare în alergare) cât şi în sezonul rece (orientare pe schiuri).
metaloplastie - electro
Cercul de metaloplastie-electro extinde cunoștințele copiilor despre materiale, inginerie electrică și electronică. Lucrările executate aici (circuite electrice, electronice, bijuterii din sârmă și mărgele) dezvoltă dexteritatea copiilor precum și cunoștințele teoretice și practice.
aeromodelism / robotică
Aeromodelismul este un sport tehnico-aplicativ care constă în construirea, lansarea și pilotarea aeromodelelor. Poate fi o activitate de timp liber (hobby) sau o ramură sportivă. În cadrul acestui cerc veți construi și veți pilota modele de avioane foarte asemănătoare cu avioanele reale în ceea ce priveşte construcția și principiile de funcționare.
Cercul de aeromodelism din cadrul Palatului Copiilor Miercurea Ciuc are ca scop principal stimularea spiritului creativ și inovator, dezvoltarea abilităţilor practice ale elevilor prin integrarea și punerea în practică a cunoştinţelor teoretice dobândite în diferite domenii.
În cadrul cercului de robotica veți însuși bazele programării și construirii roboților, veți primi o introducere în lumea microcontrolerelor și a circuitelor electronice. Ca lucrări practice
veți realiza diferite montaje electronice, de la circuite simple de măsurare și automatizare la roboți cu care veți participa la concursuri.
Vă așteptăm la cercul de robotică!
automodelism
Funcţionează în cadrul Palatului Copiilor din anul 1992, cca. 80-90 de copii se înscriu anual în cele 9 grupe, printre care există grupe de începători, avansaţi şi o grupă de performanţă. În cadrul activităţilor la cerc, elevii pot face cunoştinţă cu lumea modelismului, a automodelelor radiocomandate, pot învăţa construcţia, modul de funcţionare a acestora, folosirea corecta a diferitelor scule si instrumente din atelier, însușind anumite principii, soluții tehnice, care sunt valabile şi în cazul automobilelor adevărate ( suspensie, amortizoare, transmisii, raporturi de transmisie, acumulatori, motoare electrice, motoare cu ardere internă, etc.). Lucrăm cu automodele de diferite dimensiuni, cu motor electric sau cu motor cu ardere internă, le asamblăm, le dezmembrăm, schimbăm piese, şi desigur, fiecare copil are posibilitatea de a învăţa ghidarea cu radiocomandă a acestor automodele. Cei mai pricepuți vor alcătui grupa de performanţă, ei vor reprezenta Palatul Copiilor la mai multe categorii de concurs, la diferite concursuri interjudeţene şi naţionale, concursuri, la care în ultimii ani am atins succese remarcabile (mai multe locuri I, II şi III individual şi pe echipe).
turistică - foto
Atelierul de creație se adresează tinerilor care ar dori să lucreze cu posibilitățile oferite de imagine și să-și exprime gândurile și emoțiile în imagini. Dacă simți că arăți altfel decât alții, este adesea mai ușor să arăți o lume, un gând, o emoție într-o imagine, decât în cuvinte. Dacă îți place să te joci cu posibilitățile de lumină și umbră sau pur și simplu este o plăcere pentru tine surprinderea unui moment, a unui ritm sau un punct de vedere nou, atunci acest atelier te așteaptă. Aici ai ocazia să pleci într-o excursie cu o echipă bună și să admiri împreună luminile zorilor sau peisajul cețos. Frumusețile irepetabile ale naturii sunt mai ușor de observat dacă privești obiectiv prin obiectiv.
Gimnastică aerobică
Gimnastica aerobică pe lângă aspectul recreativ, are ca scop dezvoltarea capacităţii de efort a organismului prin folosirea în regim aerob a exerciţiilor.Aceasta are un conţinut variat, care cuprinde paşi de dans, exerciţii de gimnatică de bază, exerciţii analitice pentru dezvoltarea calităţilor motrice.Este o formă de mişcare agreată de copii pentru acompaniamentul muzical, care uşurează efectuarea exerciţiilor fizice, suportând mai uşor oboseala.Efectele pe care le produce sunt multiple şi benefice în plan fizic, psihologic şi estetic. Dezvoltă fantezia şi creativitatea, conferă mişcărilor o expresivitate crescută, şi o ţinută estetică deosebită.
atelierul fanteziei
“Omul creativ este cel care îi dă cu totul alt înţeles unei informaţii banale care e la îndemâna tuturor” –spune Tamás Freund, profesor-cercetător al creierului uman. El spunea că elevii de liceu ar trebui să fie “bombardaţi” cu cunoştinţe artistice, pentru că prin acestea se formează acele căi şi sisteme de comunicare pe care mai târziu le pot folosi în mod creator în orice domeniu de activitate.
Creaţia artistică-plastică dezvoltă puterea de analiză-sinteză, ea este într-o strânsă legătură cu gândirea şi imaginaţia, cu realitatea şi fantezia.Stimularea creativității presupune o formă de educație în care copiii nu sunt puși să învețe clișee gata făcute, ci au parte de activități practice care permit să găsească mai multe soluții valabile, iar astfel își pot manifesta gustul personal sau viziunile proprii. Acest lucru înseamnă în același timp și crearea unor situații în care este stimulată activitatea intelectuală și capacitatea de gândire coerentă a copiilor, tinerilor, care are o influenţă sporită, şi poate fi convertită în toate domeniile vieţii. Încurajează experimentarea, și pe lângă tehnicile de artă tradițională, oferă posibilitatea de a crea opere interdisciplinare.
Activitățile în atelier au scopul de a încuraja gândirea inovativă, critică, asigurând spaţiul, terenul ideal, timpul necesar pentru a putea utiliza metode, tehnici de explorare și descoperire, totodată îndeplinește și un rol de transmitere și creere de valori și contribuie la formarea personalității. Este esențială în formarea unui comportament care prețuiește valorile culturale și este conștient de mediul său înconjurător. Pe lângă efectul de motivare, ajută dezvoltarea unui raționament emoțional, empatic, intuitiv, gust autonom, formarea dexteriorităţii interoare. Dezvoltarea autocunoașterii, autocritica și autoevaluarea copiilor, tinerilor prin dezvoltarea unei abordări critice se realizează prin aceste activități practice de artă vizuală, fiecare având un efect de dezvoltare a personalității.
dans popular
Cei interesaţi se pot prezenta la diferite ocupaţii organizate în funcţie de vârsă. Cu cei mai mici, până la vârsta de 8 ani, ne ocupăm la nivel de începători. Ei învaţă în mare parte jocuri de copii. În grupa mijlocie (între vârsta de 8 şi 11 ani) predăm dansuri populare locale, din zona Ciucului de Sus şi din Ghimeş (o oră săptămânal). În cadrul cercului punem mare accent pe experienţa trăită de membrii grupului prin dansul popular.
Cei avansaţi îşi pot continua activitatea în cadrul grupului de dans popular Borsika al Palatului Copiilor, repetiţiile săptămânale fiind de o oră şi jumătate. Pentru elevii cuprinşi între 12 şi 17 ani ansamblul de dans este o comunitate determinantă. Ne străduim ca tradiţia populară, iar în cadrul acesteia dansul, cântecul, muzica, obiceiurile şi portul popular să devină parte din viaţa lor, o formă de exprimare. Cu grupul de avansaţi participăm anual la diferite festivaluri, spectacole, în ţară şi în străinătate, totodată şi în tabere de dans popular. Repertoriul se compune în mare parte din dansuri, cântece şi muzică populară maghiară din Transilvania şi Moldova.