jocuri logice-informatică

În contextul societăţii moderne actuale, datorită faptului că întreaga lume tinde să se transforme într-o societate informațională, apare nevoia că, încă de la cele mai fragede vârste, copiii să fie pregătiţi pentru un contact benefic cu lumea în care trăiesc, prin intermediul calculatoruluiJocurile pe computer au un rol deosebit în dezvoltarea copilului: astfel, ele sprijină pe de o parte gândirea logică (sunt multe jocuri care pun un deosebit accent pe strategie, pe deducție etc.), creativitatea, orientarea spațială (putem lesne asocia acest tip de joc cu dezvoltarea inteligenței spațiale, una dintre inteligențele multiple la care se referea Gardner) ori atenția. Mai mult decât atât, copilul capătă un excelent motivator al încrederii în sine deoarece multe jocuri îl pun în ipostaza de a învinge, de a rezolva o sarcină, iar succesul în atingerea rezultatului dorit susține stima de sine a copilului. Un aspect deosebit – asupra căruia merită să reflectăm în calitate de educatori și de părinți – este acela că jocul pe computer presupune atingerea unui rezultat prin investirea unui efort consistent din partea micului jucător (de cele mai multe ori este dificil să atingi nivelul următor și doar după multă stăruință se poate trece mai departe) ceea ce face ca fiul/fiica noastră să învețe o lecție importantă: un rezultat bun se obține după mult effort.

In concluzie, datorită consecințelor pozitive mentale si psihologice pe care jocurile pe calculator în cantități moderate le au asupra copilului, putem afirma ca acestea determină un rol important în educația și dezvoltarea acestuia in copilărie.

 

atelierul fanteziei

Omul creativ este cel care îi dă cu totul alt înţeles unei informaţii banale care e la îndemâna tuturor” –spune Tamás Freund, profesor-cercetător al creierului uman. El spunea că elevii de liceu ar trebui să fie “bombardaţi” cu cunoştinţe artistice, pentru că prin acestea se formează acele căi şi sisteme de comunicare pe care mai târziu le pot folosi în mod creator în orice domeniu de activitate.

Creaţia artistică-plastică dezvoltă puterea de analiză-sinteză, ea este într-o strânsă legătură cu gândirea şi imaginaţia, cu realitatea şi fantezia.Stimularea creativității presupune o formă de educație în care copiii nu sunt puși să învețe clișee gata făcute, ci au parte de activități practice care permit să găsească mai multe soluții valabile, iar astfel își pot manifesta gustul personal sau viziunile proprii. Acest lucru înseamnă în același timp și crearea unor situații în care este stimulată activitatea intelectuală și capacitatea de gândire coerentă a copiilor, tinerilor, care are o influenţă sporită, şi poate fi convertită în toate domeniile vieţii. Încurajează experimentarea, și pe lângă tehnicile de artă tradițională, oferă posibilitatea de a crea opere interdisciplinare.

Activitățile în atelier au scopul de a încuraja gândirea inovativă, critică, asigurând spaţiul, terenul ideal, timpul necesar pentru a putea utiliza metode, tehnici de explorare și descoperire, totodată îndeplinește și un rol de transmitere și creere de valori și contribuie la formarea personalității. Este esențială în formarea unui comportament care prețuiește valorile culturale și este conștient de mediul său înconjurător. Pe lângă efectul de motivare, ajută dezvoltarea unui raționament emoțional, empatic, intuitiv, gust autonom, formarea dexteriorităţii interoare. Dezvoltarea autocunoașterii, autocritica și autoevaluarea copiilor, tinerilor prin dezvoltarea unei abordări critice se realizează prin aceste activități practice de artă vizuală, fiecare având un efect de dezvoltare a personalității.